loading...
شیمی و آزمایشات
میلاد ملاتقی زاده بازدید : 2753 پنجشنبه 21 فروردین 1393 نظرات (0)

آیا امکان دارد یخ بسوزد. آزمایش می کنیم ببینیم می شود یا نه عجله نکنید.
مواد مورد نیاز:

300 سی سی الکل اتیلیک
12 گرم استات کلسیم که باید در 40 سی سی آب حل شود.
 


صفحه نسوز
دو تا بشر به حجم 40 سی سی
یک عدد کارد

یک بشر را برداشته و در آن استات کلسیم می ریزید و در بشر دیگر الکل اتیلیک را ریخته. حالا این دو ماده را با همدیگر ترکیب کرده و یک ماده جدید حاصل می شود که حالت کلوییدی دارد و این همان الکل جامد می باشد. و حالا می دانیم که الکل قابل احتراق می باشد. پس آتش بزنیدش.

میلاد ملاتقی زاده بازدید : 1823 پنجشنبه 21 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 بعضی وقت ها در فیلم ها یا در یک نمایش شعبده بازی دیده اید که یک نفر دست خود را روی آتش می گیرد و نمی سوزد. اما مگر امکان دارد. بله این امکان هست و قصد دارم برای شما توضیح دهم.


موادی که برای این کار لازم دارید:

60 سی سی سولفید کربن
40 سی سی تتراکلرید کربن

ابتدا این دو ماده را باهمدیگر مخلوط کرده و در کف دست خود بریزید و سپس شعله آتش را به کف دست خود نزدیک کرده تا آتش بگیرد. ولی دست شما نمی سوزد زیرا آتش سرد می باشد ولی کمی احساس سوزش دارید. زمانی که شما این دو ماده را با همدیگر مخلوط می کنید ماده حاصل شده دارای نقطه ذوب بسیار پایین می باشد.

چند نکته آزمایشگاهی:


یک دو قطره از این مخلوط را در کف دست خود بریزید.
زمانی که قصد انجام آزمایش را دارید در همان لحظه این دو ماده را با همدیگر مخلوط کنید.
این آزمایش را در یک اتاق تاریک انجام دهید.

میلاد ملاتقی زاده بازدید : 1668 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

 

  آزمايش آسمان آبي

منبع: دانشنامه رشد http://daneshnameh.roshd.ir

با انجام اين آزمايش، شما مي توانيد توضيح دهيد چرا آسمان آبي و غروب خورشيد قرمز است. وقتي نور خورشيد از اتمسفر مي‌گذرد، نور آبي بيشتر از رنگهاي ديگر پراكنده مي‌شود و يك رنگ زرد - نارنجي در نور عبور كرده باقي مي‌گذارد 
img/daneshnameh_up/4/4f/ov15.jpg
وسايل مورد نياز 
يك ظرف پلاستيكي شفاف يا يك بشر يا ظرف شيشه‌اي يا آكواريوم
يك فلاش يا پروژكتور (نور افكن)
شير خشك
فيلتر قطبي كننده (مثل عدسيهاي قطبي شده عينك)
مقواي سفيد (به عنوان پرده)
شرح آزمايش

ظرف شيشه اي را از آب پر كنيد و منبع نور را (مانند شكل زير) طوري قرار دهيد كه پرتوهاي نور از ظزف آب بگذرند. شير خشك را كم كم به آب اضافه كنيد و آن را به هم بزنيد. تا زماني كه بتوانيد شعاعهاي نور را ببينيد. همانند شكل يكبار از كنار و بار ديگر از انتها به ظرف نگاه كنيد. شما همچنين مي‌توانيد صفحه مقوايي را در انتهاي ظرف ، جايي كه نور به آن بتابد نگاه داريد. از كنار ظرف رنگ شعاعها سفيد مايل به آبي به نظر مي‌رسند ولي از انتهاي ظرف ، زرد - نارنجي ديده مي‌شوند. اگر به اندازه كافي به آب شير اضافه كرده باشيد، مي‌توانيد تغيير رنگ شعاع نور از آبي - سفيد به زرد - نارنجي را در طول شعاع ببينيد. 

img/daneshnameh_up/5/5b/ov16.jpg

چه اتفاقي در حال وقوع است؟


اگر مي‌خواهيد از يك شعاع نور باريك استفاده كنيد، به كمك يك منگنه ، سوراخي در يك اسلايد سياه يا فيلم عكاسي 35 ميليمتري يا كارت مقوايي ايجاد كنيد. اسلايد ، فيلم يا كارت مقوايي را در پروژكتور قرار دهيد (در كنار عدسي نگذاريد). پروژكتور را تنظيم كنيد تا يك پرتو نور باريك بدست آوريد. 

خورشيد توليد كننده نور سفيد است. اين نور سفيد از همه رنگها تشكيل يافته است: قرمز ، نارنجي ، زرد ، سبز ، آبي ، نيلي ، بنفش. نور موج است و هر كدام از رنگها به يك فركانس معين و در نتيجه به يك طول موج معين از نور مربوط مي‌باشد. رنگها در رنگين كمان بر اساس فركانس ترتيب يافته‌اند: نور بنفش ، نيلي و آبي، از نورهاي قرمز، نارنجي و زرد، فركانس بالاتري دارند.

وقتي نور خورشيد از اتمسفر زمين مي گذرد و با مولكول هاي گازهاي درون جو برخورد مي كند، پراكنده مي شود. هر چقدر طول موج نور كوتاهتر باشد، بيشتر توسط اتمسفر پراكنده مي‌شود، بدليل اين كه طول موج نور آبي از طول موج نور قرمز بزرگتر است، حدود 10 برابر بيشتر پراكنده مي‌شود. وقتي به آسمان نگاه مي‌كنيد، رنگ آبي آسمان همان نور آبي پراكنده شده است.


چرا خورشيد در حال غروب نارنجي مايل به قرمز ديده مي‌شود؟ وقتي خورشيد در افق است، نسبت به وقتي در بالاي سر شماست، مسير طولاني‌تري را طي مي‌كند تا به چشم شما برسد. بيشتر نور آبي خورشيد در هنگام غروب پراكنده مي‌شود. رنگي كه در نهايت مي‌بينيد، نارنجي مايل به قرمز است (رنگ نور سفيد منهاي آبي). طول موج نور بنفش حتي از طول موج نور آبي هم كوتاهتر است و بارها بيشتر از نور آبي پراكنده مي‌شود. پس چرا آسمان بنفش است؟ خورشيد بيشتر نور آبي گسيل مي‌كند تا بنفش ، بنابراين بيشتر نور پراكنده شده در آسمان آبي است.

منبع:(( وبلاگ شیمی خرامه )) 

میلاد ملاتقی زاده بازدید : 951 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

 شعبده‌باز در حضور مردم مايعي را در گودي دستش مي‌ريزد. و بي‌آنكه به آن كبريت بزند، شعله آتش در كف دستش زبانه مي‌كشد. او در جلو سن قدم مي‌زند، و بدون احساس ناراحتي با تماشاگران صحبت مي‌كند، تا مايع تمام شود، و شعله فروكش كند. سپس دستش را با يكدستمال پاك مي‌كند، و به ادامه برنامه‌اش مي‌پردازد. چگونه اين كار ممكن است؟

   

 

بقیه در ادامه مطلب ........

 

میلاد ملاتقی زاده بازدید : 1690 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)


 دليل اين اتفاق چيست؟ 

چون نقطه انجماد مايع درون ليوان بالاتر از صفر است،‌ وقتي يخ را كه دماي آن صفر يا زي 

ر صفر است را به آن نزديك مي كنيم،‌به سرعت منجمد مي شود. 

 

 

 منبع:(( وبلاگ شیمی خرامه )) 


 

 

میلاد ملاتقی زاده بازدید : 2741 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

 

 3 میلی لیترمحلول غلیظ  هیدروژن پراکسید را درون یک استوانه مدرج 100  میلی لیتری بریزید  . 3 الی 5  قطره صابون مایع به آن بیفزایید . سپس به آرامی     10میلی لیتر محلول غلیظ پتاسیم یدید به آن اضافه کنید . واکنش شروع  و کف زرد رنگ زیبایی تولید شده که از درون استوانه به صورت ما رپیچ بیرون می ریزد.

 

 

 


 

 

 یون یدید در این واکنش کا تا لیزگر است. یون های- I با سرعت قابل توجهی با مولکول های H2O2  واکنش می دهند و در مرحله بعد یون های IO -   حاصل با سرعت بسیار زیادی با مولکول های  H2O2 وارد واکنش می شوند .

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 861
  • بازدید کلی : 103,822